First Maternity Photoshoot, getting ready for another HELP!

Discussion in 'Photography Beginners' Forum' started by AliasPros, Jan 20, 2010.

  1. AliasPros

    AliasPros TPF Noob!

    Joined:
    Jan 13, 2010
    Messages:
    354
    Likes Received:
    0
    Location:
    Central Coast CA
    Can others edit my Photos:
    Photos OK to edit
    Ok people, here is one of my first shoots with my Canon 70-200mm f/2.8L and Sigma 10-20mm wide angle on my XTI toss around camera. I like shooting this one in the beach and around water in case I drop it so I will likely use it for my next upcoming shoot. I am not happy with my results being that I am so inexperienced and I am getting ready to do another maternity shoot very soon so please feel free to rip these apart so I can learn anything.

    Thanks! ;)

    ALIAS

    Pic #1
    [​IMG]

    Pic #2
    [​IMG]

    Pic #3
    [​IMG]

    Pic #4
    [​IMG]

    Pic #5
    [​IMG]

    Pic #6
    [​IMG]

    Pic #7
    [​IMG]
     
    Last edited: Jan 20, 2010
  2. FlickerLight

    FlickerLight TPF Noob!

    Joined:
    Dec 4, 2009
    Messages:
    29
    Likes Received:
    0
    Location:
    NH
    Can others edit my Photos:
    Photos OK to edit
    They seem a little unnatural. It does not seem as though she is genuinely excited or happy, and maybe she was a little nervous about the whole thing.

    Be careful of locking elbows. I noticed it quite a few time. A slight bend will do a lot to make her more fluid.

    The top middle shot looks pretty good, all considering. I think it is nice use of the natural lighting. The bottom middle one is a nice concept, but again, locked elbows.

    Nice start! Maybe take her out again if possible, and see if you can get her to loosen up a little. It may make taking pictures much easier.
     
  3. AliasPros

    AliasPros TPF Noob!

    Joined:
    Jan 13, 2010
    Messages:
    354
    Likes Received:
    0
    Location:
    Central Coast CA
    Can others edit my Photos:
    Photos OK to edit
    Thanks, she did seem nervous, not sure how to loosen up your subject, guess it has to do with your presence. I need to work on that, thanks for the locked elbow advice very true! She already has had the baby and I will be shooting her baby's pics. The next shoot if of a totally different client, and looking to get as much advice before the shoot so thanks!

    ALIAS
     
  4. timfrommass

    timfrommass TPF Noob!

    Joined:
    Aug 20, 2009
    Messages:
    181
    Likes Received:
    1
    I think she looks uncomfortable because those positions are not easy or natural for a woman in her condition. That's the first thing I thought of when I saw these, is "why is a pregnant woman sprawled over some rocks". I think the lighting and exposure on the last 4 is pretty darn good, but outside of the last one she never looks quite right

    -tim
     
  5. AliasPros

    AliasPros TPF Noob!

    Joined:
    Jan 13, 2010
    Messages:
    354
    Likes Received:
    0
    Location:
    Central Coast CA
    Can others edit my Photos:
    Photos OK to edit
    Hmmm... maybe I should pick up a maternity clothing catalog for some natural looking poses, they always seem to be posed natural and perfectly however they are professional models! LOL Thanks keep em comin'.

    ALIAS
     
  6. Big Mike

    Big Mike I am Big, I am Mike Staff Member Supporting Member

    Joined:
    Dec 16, 2003
    Messages:
    33,818
    Likes Received:
    1,811
    Location:
    Edmonton
    Can others edit my Photos:
    Photos NOT OK to edit
    I was thinking the same thing....and I think that may have something to do with her uncomfortable expression.

    The first two look very underexposed...especially when they are next to the rest of the set.

    When shooting in direct sunlight light this, you are dealing with hard/harsh light, and high light ratios.

    I'd suggest using some sort of fill light. A flash might work (but you'd need a powerful one, to fight the sunlight) but a simple reflector would also do. Have someone stand just out of the frame, holding the reflector to bounce some light back onto her shadowed side.
     
  7. robertwsimpson

    robertwsimpson No longer a newbie, moving up!

    Joined:
    Aug 3, 2009
    Messages:
    2,471
    Likes Received:
    30
    Location:
    West Palm Beach, Fl
    Can others edit my Photos:
    Photos NOT OK to edit
    ahhahahaha I love the last one. good stuff.
     
  8. Derrel

    Derrel Mr. Rain Cloud

    Joined:
    Jul 23, 2009
    Messages:
    35,456
    Likes Received:
    12,796
    Location:
    USA
    Can others edit my Photos:
    Photos OK to edit
    I dunno...I though 3,4,5,6,and 7 were reasonably well done photos. The first two are definitely underexposed. I thought your exposures in the shots 3-7 were perfect--just wonderful exposures! The ocean itself is providing the fill lighting---even though sunlight at that time of day would *normally* be high-ratio lighting, in this case it is not high-ratio lighting, due to the tremendously large amount of fill light that the sand and the ocean surface provides.

    Shots 3 and 5 show beautiful shadow detail, and beautifully pegged highlight values, and I like the way you used the lens at long focal length and 18 foot or so shooting distance to create shallow depth of field, subduing the background behind her.

    If you do another shoot outdoors that is not near the seashore, you might need some fill lighting, unless you're also working on light sand or really light-colored cement, or near buildings that reflect the skylight and fill-in the shadows.
     
  9. AliasPros

    AliasPros TPF Noob!

    Joined:
    Jan 13, 2010
    Messages:
    354
    Likes Received:
    0
    Location:
    Central Coast CA
    Can others edit my Photos:
    Photos OK to edit
    Derrel, thanks for the input! FYI she picked the location! LOL I like the fill light reflector, gotta get me one as my car windshield shade looks too tacky! LOL

    ALIAS
     
  10. clbd39

    clbd39 TPF Noob!

    Joined:
    Nov 21, 2009
    Messages:
    273
    Likes Received:
    0
    Location:
    SE Missouri
    Can others edit my Photos:
    Photos OK to edit
    they are all neat photos however as a group, she's hardly looking at the camera, that just kinda bugs me...

    no belly shots?
     
  11. AliasPros

    AliasPros TPF Noob!

    Joined:
    Jan 13, 2010
    Messages:
    354
    Likes Received:
    0
    Location:
    Central Coast CA
    Can others edit my Photos:
    Photos OK to edit
    Thanks, and no as you can see she was already really shy and a little uncomfortable, a belly shot was out of the question, I see them in a lot of people portfolios too! Oh well :( maybe in the next shoot I am preparing for...
     
  12. AliasPros

    AliasPros TPF Noob!

    Joined:
    Jan 13, 2010
    Messages:
    354
    Likes Received:
    0
    Location:
    Central Coast CA
    Can others edit my Photos:
    Photos OK to edit
    I just realized that I cropped her hand out of pic #6! :grumpy: Would have been much better with her hand in it I think!

    ALIAS
    (Rookie)
     

Share This Page

Search tags for this page

beginner, shooting maternity photo

,
first maternity photo shoot
,

getting ready for a maternity photo shoot

,
getting ready for a pregancy photoshoot
,

getting ready for maternity photo shoot

,
how to direct a maternity photo shoot
,
how to get ready for a maternity photo shoot
,

maternity photo shoot lighting

,

pregnant

,
shooting first maternity photos