Help choosing a camera.

Discussion in 'Photography Beginners' Forum' started by Nickanoor, Jul 18, 2010.

  1. Nickanoor

    Nickanoor TPF Noob!

    Joined:
    Jul 18, 2010
    Messages:
    52
    Likes Received:
    0
    Location:
    North Little Rock, AR
    Hi everyone, my name is Nick and I am completely new to this forum and photography. I was hoping a few of you could give your opinions on a good camera. I know cameras can range from a few hundred to many thousands so this is the kind of thing I'm looking to be able to produce. Things along these lines:

    http://evanseguin.com/blog/wp-content/gallery/bugs/flowers-32-3.jpg

    http://www.crazy-frankenstein.com/f...wallpapers/nature-windows-vista-wallpaper.jpg

    http://www.momorialcards.com/images/golden_autumn_tree.jpg

    Beautiful ones like that. Don't get me wrong, I know it takes years to hone the ability to take shots like that. I'm just asking what kind of camera I should get to replicate shots like those.

    Any comments are greatly appreciated. Also, I'm not looking for cameras with video so no hybrids. Thanks everyone!

    Cheers,
    ~Nick
     
  2. Opher

    Opher TPF Noob!

    Joined:
    Aug 7, 2009
    Messages:
    448
    Likes Received:
    5
    Location:
    Kitchener ON
    Can others edit my Photos:
    Photos NOT OK to edit
    Ok so before everyone starts repeatedly smashing you over the head:meh:.....

    Any camera can produce "those kind of images". It truly is the photographers not the camera.

    If your starting out get an entry level DSLR. The camera is less important then the lenses.
     
  3. Dao

    Dao No longer a newbie, moving up!

    Joined:
    Mar 24, 2008
    Messages:
    6,252
    Likes Received:
    418
    Location:
    St. Louis
    I think it is better to set your budget first.
     
  4. Nickanoor

    Nickanoor TPF Noob!

    Joined:
    Jul 18, 2010
    Messages:
    52
    Likes Received:
    0
    Location:
    North Little Rock, AR
    Well that's a good point Dao. And thanks for the corrective criticism Opher I'll remember that. See the thing is, I have around $1500 that I can spend on one, and I'd like it to be around that price. I'm looking for a way to produce shots like those. What kinds of lenses and things would be best? I don't want a beginner camera necessarily because I don't have a job at the moment. So buying this one will be it for quite a while.

    Dao, also looking at a few of your recent pictures, those are the type of shots I hope to produce. Once again, I am completely new, so talking like:

    - 40D
    - EF 100mm f/2.8
    - 1/200
    - f/16
    - ISO100

    confuses the crap out of me. ha. Sorry for my noobiness.
     
    Last edited: Jul 18, 2010
  5. Opher

    Opher TPF Noob!

    Joined:
    Aug 7, 2009
    Messages:
    448
    Likes Received:
    5
    Location:
    Kitchener ON
    Can others edit my Photos:
    Photos NOT OK to edit
    Ok i shoot Canon so thats what i know about... If you want nikon talk to someone that is not me.

    Here is what i would suggest.

    Canon T1I

    EF 24-105mm f/4L IS




    If i where to buy my first gear all over again thats what i would get.

    The L in the lens name means its a higher quality lens.(for Canon ONLY)


    Oh and for the first pic you would need a macro lens.


    Hope it helps
     
  6. Opher

    Opher TPF Noob!

    Joined:
    Aug 7, 2009
    Messages:
    448
    Likes Received:
    5
    Location:
    Kitchener ON
    Can others edit my Photos:
    Photos NOT OK to edit

    Just giving you a bit of info on your confuses the crap out of me section.:D


    - 40D -Camera model (not all that important)
    - EF 100mm f/2.8 - lens used (slightly more important but meh)
    - 1/200 -Shutter speed
    - f/16 -your f stop (controls Depth Of Field "Blur")
    - ISO100 -sensitivity (just like film, higher means more grain but less light is needed for the image)


    Hope that was helpfull


    EDIT: sorry all for the double post:waiting:
     
  7. Nickanoor

    Nickanoor TPF Noob!

    Joined:
    Jul 18, 2010
    Messages:
    52
    Likes Received:
    0
    Location:
    North Little Rock, AR
    Those don't look bad at all but I don't know much lol. That kind of goes past my price range though. Is that all that I will need? No other lenses? Accessories, etc? And I appreciate the help!

    And that was extremely helpful, thank you!
     
  8. Opher

    Opher TPF Noob!

    Joined:
    Aug 7, 2009
    Messages:
    448
    Likes Received:
    5
    Location:
    Kitchener ON
    Can others edit my Photos:
    Photos NOT OK to edit
    As you go you tend to determine more what you need. The lens i suggested has a fairly large focal range (about double most kit lenses).

    as you work with your gear you will want new lenses maybe a extra wide/telephoto or a flash unit. Just build it up as you go.

    In terms of the cost. You could get a lower quality lens but honestly L is the way to go. I get to rent them from my school and at some point will get me one.
     
  9. Nickanoor

    Nickanoor TPF Noob!

    Joined:
    Jul 18, 2010
    Messages:
    52
    Likes Received:
    0
    Location:
    North Little Rock, AR

    Wow you're extremely lucky haha. If I get that, I'd have to sell something I have now. Hmm..... I was told that hybrid cameras tend to produce lower quality stills. Um, so should I just get a pure photo-camera? As for the lens, once again, I'm extremely new to this, so do you think it'd be fairly easy for me to understand?
     
  10. Nickanoor

    Nickanoor TPF Noob!

    Joined:
    Jul 18, 2010
    Messages:
    52
    Likes Received:
    0
    Location:
    North Little Rock, AR
    Okay Opher, after re-calculating my funds, I will still have $700.00 left after buying that camera & lens. I have approximately $2400 and I'm going to Texas in two weeks so I want to try to get it by then. Um, also I'll need a bit of spending money as I'll be there for a month. Is that your set-up? Because I really want some beautiful pics while I'm in Texas. My biggest concern is, will I be pleased with the $1700 dollar price tag?
     
  11. Opher

    Opher TPF Noob!

    Joined:
    Aug 7, 2009
    Messages:
    448
    Likes Received:
    5
    Location:
    Kitchener ON
    Can others edit my Photos:
    Photos NOT OK to edit
    I don't think the video ability hinders it at all. I could be wrong but mer.

    A slr can operate is full auto and it makes it "like a normal camera":grumpy:

    But to get the affects you want you will need to use a bunch of different settings(avalible on all SLR's). A book many people here suggest is "understanding exposer" i dont personally have a copy but it seems to be a vary useful tool.

    It may take some time but you will get around all the controls




    EDIT:

    my set up cost me about 2500 ish 5500 if you include the 5D MKII osap is going to buy me :p. But most of my lenses kinda suck and i got a lot of my gear used


    EDIT2:

    I am off for now if you have more questions i will get back to you tonight.
    Oh and welcome the TPF:er:
     
    Last edited: Jul 18, 2010
  12. Bryce

    Bryce TPF Noob!

    Joined:
    Jul 15, 2010
    Messages:
    188
    Likes Received:
    0
    Location:
    Florida
    Can others edit my Photos:
    Photos OK to edit
    I would say get a Nikon D90 from Amazon. If you get a Canon get that there also. It is under a thousand and you will have money left to pick out a lense or two. The reason I say D90 because I know many people who love the qaulity and ease of taking it place and not being too big. I have checked around and that will be my next camera. If you get a Nikon don't get one that takes only DX lenses.
     

Share This Page

Search tags for this page
autumn in canada
,
autumn photography
,
autumn tree photography
,

autumn trees

,
autumn trees photography
,
autumn wallpaper
,
autumn wallpaper hd
,
beautiful nature wallpaper
,
beautiful nature wallpapers
,
canada autumn