Good digital? (not too spendy)

Discussion in 'Beyond the Basics' started by ShutterBug4_4, Aug 20, 2004.

  1. ShutterBug4_4

    ShutterBug4_4 TPF Noob!

    Joined:
    Jun 16, 2004
    Messages:
    252
    Likes Received:
    0
    Location:
    Duluth, MN
    Hey guys, I really need your help here. Since I'm a total noob when it comes to digital photography, I need some suggestions. I'm gettin a digital camera, just cuz I'm sick of spending so much on developing :puke-rig: The problem is that my price limit is about $400-$500, but I want a good quality camera.

    Any suggestions? Tips?
     
  2. ksmattfish

    ksmattfish Now 100% DC - not as cool as I once was, but still

    Joined:
    Aug 25, 2003
    Messages:
    7,021
    Likes Received:
    34
    Location:
    Lawrence, KS
    Can others edit my Photos:
    Photos NOT OK to edit
    I have a buddy who normally shoots 4x5 Velvia, until he had a kid, and large format became too much for dealing with while watching a toddler. He swears by his Canon G5 which should be in your price range.
     
  3. mentos_007

    mentos_007 The Freshmaker!

    Joined:
    Jun 29, 2004
    Messages:
    9,325
    Likes Received:
    102
    Location:
    Poland, Sz-n
    Can others edit my Photos:
    Photos OK to edit
    I suggest fuji s5000 or s7000 but they have very short exposure time (I know that s5000 ha only 2 secs)
     
  4. Alison

    Alison Swiss Army Friend Supporting Member

    Joined:
    Jun 21, 2004
    Messages:
    9,469
    Likes Received:
    96
    Location:
    TX
    Can others edit my Photos:
    Photos OK to edit
    The G1 was my first digital and they've come a long way in just a few years. My SIL shoots with a G3 and really likes it.
     
  5. DocFrankenstein

    DocFrankenstein Clinically Insane?

    Joined:
    Apr 29, 2004
    Messages:
    1,646
    Likes Received:
    6
    What are you gonna be using the cam for? :?
     
  6. ShutterBug4_4

    ShutterBug4_4 TPF Noob!

    Joined:
    Jun 16, 2004
    Messages:
    252
    Likes Received:
    0
    Location:
    Duluth, MN
    Well, i'm going to France this winter, and I know that i'm gonna take tons of pictures. I just don't wanna spend a ton of money on developing film.

    Truthfully, I really don't know much about digital cameras at all. I would like to have a camera that has a wide range of ISO settings, shutter speeds, and aperture settings. Otherwise, I'm not really sure what else would be good to have.
     
  7. DocFrankenstein

    DocFrankenstein Clinically Insane?

    Joined:
    Apr 29, 2004
    Messages:
    1,646
    Likes Received:
    6
    And you'd also wouldn't want it to be big and you'd like nice quality pics, right?
     
  8. Galaxy_Stranger

    Galaxy_Stranger TPF Noob!

    Joined:
    Apr 21, 2004
    Messages:
    99
    Likes Received:
    1
    Location:
    Houston
    Can you even find a digital SLR for that price? We bought a Canon A80 last feb. and it's great. Has a lot of manual control, but it's a point and shoot - no interchangable lenses.
     
  9. Ant

    Ant TPF Noob!

    Joined:
    Jun 2, 2004
    Messages:
    438
    Likes Received:
    3
    Location:
    Luton. UK.
    You don't need an SLR for manual controls. My Olympus C750 has full manual settings and only cost me £240 ($430)

    The picture quality is excellent too. In fact I was quite surprised when I compared it to my D70 at first glance on a PC monitor it looks just as good.

    ShutterBug4_4 I'd seriously recommend taking a look at the Olympus C7xx series. They should be in your price range, have full manual controls and produce very good images.
     
  10. Galaxy_Stranger

    Galaxy_Stranger TPF Noob!

    Joined:
    Apr 21, 2004
    Messages:
    99
    Likes Received:
    1
    Location:
    Houston
    Hi, Ant. I have a response for you - but PLEEEZE don't take it as a nasty reply. It's just my experience.

    Well, the proof is in the print. I own a CanonA80 that goes manual as well - but it won't tell me how far away my subject is and it won't tell me where my depth of field is. And, on the whole, your lighting options are rather limited. On top of that, as I mentioned above, point and shoots won't let you change out your lenses.

    It all depends on what's important to you. In my opinion, the A80 is a kick ass little camera for it's class.

    Again - this is not intended to be a flame, just an explanation of my perspective.
     
  11. Ant

    Ant TPF Noob!

    Joined:
    Jun 2, 2004
    Messages:
    438
    Likes Received:
    3
    Location:
    Luton. UK.
    Hey, no problem. Everybody is entitled to an opinion and I've got a very thick skin :)

    As for what you're saying about your camera not telling you how far away your subject is though. My Nikon D70 doesn't either. The subject is either in focus or not. Although in manual focus my little Olympus will :? go figure :lol:

    Of course I agree that you won't get SLR functionality out of a P&S, but then you need to spend money to do that, and the OP stated that he's limited in the amount he can spend. In my experience my Olympus C750 is a pretty good compromise and I'm sure there are other $400 P&S that are too.

    I've never used the Canon A80 but I've heard very good things about it and I'm sure it performs very well given the restrictions of it's class :)
     
  12. jadin

    jadin The Mad Hatter

    Joined:
    Feb 18, 2004
    Messages:
    1,740
    Likes Received:
    9
    Location:
    Down the Rabbit Hole.
    There is an SLR just out of your range, (about $600 on ebay). It's the Nikon D1. It's 2.7 mp, but the sensor size is gigantic.

    Full review http://www.dpreview.com/reviews/nikond1/

    I'd recommend this over any point and shoot, since I found it very boring to use a point and shoot that wasn't as "manual" as an SLR. (holding down two buttons to focus is not my idea of manual)
     

Share This Page